15 maja startuje głosowanie w 8. edycji Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego. Na liście zadań jest aż 218 projektów. Zagłosować może każdy mieszkaniec Małopolski, który ukończył 16 lat. Na zwycięskie zadania realizowane w 2026 roku ZWM przeznaczył 16 mln złotych. Głosowanie trwa od 15 maja do 13 czerwca.
Masz z czego wybierać !
Za sprawą Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego Małopolanie kształtują najbliższe otoczenie i decydują jakie zadania będą realizowane. Do tej pory dzięki poprzednim edycjom udało się zrealizować 377 projektów m.in. zakup defibrylatorów AED, strojów i instrumentów dla zespołów regionalnych, książkomatu i mebli ogrodowych dla czytelników biblioteki, zbudować chodniki przy drogach wojewódzkich, czy zorganizować zajęcia dla dzieci i seniorów, a także wydarzenia kulturalne, sportowe, edukacyjne.
W tym roku Małopolanie będą mogli wybierać spośród 218 pomysłów: 42 zadań ogólnowojewódzkich i 176 regionalnych na które składają się 43 zadania z Regionu Krakowskiego Obszaru Metropolitarnego, 39 zadań z Regionu Małopolska Południowa, 34 zadania z Regionu Małopolska Zachodnia, 60 zadań z Regionu Tarnowskiego.
Listy zadań wraz z krótkim opisem każdego pomysłu dostępne są na naszej stronie internetowej bo.malopolska.pl. Na stronie znajdziesz także kartę do głosowania do samodzielnego wydruku oraz platformę do oddania głosu elektronicznego.
W gronie zadań zakwalifikowanych do głosowania są projekty skierowane do dzieci, seniorów, osób zainteresowanych lokalnymi tradycjami, zajęcia edukacyjne, kulturowe, sportowe, turystyczne, rowerowe, zdrowotne. Na liście znajdują się zadania mające na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców, umożliwiające rozwój zainteresowań, nabycie nowych umiejętności i zwiększające komfort życia.
– Bardzo się cieszę, że tyle różnorodnych zadań jest do wyrobu w ramach tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego. Dzięki pomysłom zgłaszanym przez mieszkańców, a następnie w wyniki oddania przez nich głosów Małopolska zmienia się i rozwija. Sami mieszkańcy dostrzegają problemy i pola do rozwoju swojego otoczenia i jest to możliwe właśnie dzięki Budżetowi Obywatelskiemu WM. Zachęcam każdego z Państwa do oddania głosu. Na wybrane projekty czeka 16 mln złotych – mówi Łukasz Smółka – Marszałek Województwa Małopolskiego.
Oddaj dwa Głosy – warto!
Oddać głos można w terminie od 15 maja do 13 czerwca. Warto pamiętać, że każdy Małopolanin ma do dyspozycji dwa głosy:
Pełen wykaz regionów możesz znaleźć w Regulaminie BO WM (https://bo.malopolska.pl/) W przypadku, kiedy mieszkaniec oddał głos na zadanie z regionu, w którym nie mieszka, głos uznaje się za nieważny.
Mieszkaniec ma maksymalnie 2 głosy – ale nie musi z tego prawa korzystać. Jeśli odda tylko 1 głos – na zadanie regionalne lub ogólnowojewódzkie, to zostanie on uznany za głos ważny. Niedopuszczalne są sytuacje, kiedy 1 osoba odda 2 głosy na jeden typ zadania lub w ogóle więcej niż 2 głosy. Przykładowo, jeśli mieszkaniec odda 2 lub więcej głosów na zadania ogólnowojewódzkie, wszystkie te głosy zostaną unieważnione. Głos oddany na zadania regionalne – o ile jest oddany prawidłowo – pozostaje ważny. Analogicznie sytuacja wygląda, jeśli 2 lub więcej głosów jest oddane na zadania regionalne – wszystkie te głosy będą nieważne. Głos oddany na zadanie ogólnowojewódzkie – o ile jest oddany prawidłowo – będzie uznany za ważny.
Zagłosuj w wybrany sposób !
Są trzy sposoby na zagłosowanie:
Uwaga: decyduje data wpływu do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego lub jednej z Agend Zamiejscowych – nie data stempla pocztowego na kopercie!
Warto pamiętać, że w głosowaniu korespondencyjnym można w jednej przesyłce pocztowej przesłać więcej niż jedną wypełnioną kartę do głosowania pod warunkiem, że każda z przesłanych kart została podpisana własnoręcznie przez osobę głosującą (osobę, której dane osobowe zostały umieszczone na karcie) oraz została zabezpieczona przed przetwarzaniem danych osobowych przez osoby do tego nieupoważnione.
Zagłosuj z domu !
Najszybszym i najwygodniejszym sposobem głosowania jest głosowanie elektroniczne. Wystarczy odwiedzić stronę internetową bo.malopolska.pl, wypełnić podstawowe dane osobowe i w odpowiedniej zakładce zaznaczyć na jakie projekty chce się oddać swój głos. Szybko i wygodnie!
Warto pamiętać, że możliwe jest głosowanie hybrydowe, tzn. przy użyciu dwóch różnych sposobów głosowania. Przykładowo – jeśli mieszkaniec na zadanie regionalne zagłosuje na karcie papierowej, którą wrzuci do urny, ale nie wskaże wtedy zadania ogólnowojewódzkiego, to może to zrobić później przez Internet (oddając tylko 1 brakujący głos).
– Ogromnie zachęcam Państwa do oddania głosu poprzez stronę internetową! Formularz jest tak przygotowany, ze podpowie Państwu jakie dane należy uzupełnić, a także co bardzo ważne sprawdzi czy wszystkie wymagane dane i oświadczenia są zaznaczone oraz nie zostały błędnie wypełnione. Każdemu z nas zależy by jego glos był ważny, tutaj mamy od razu sprawdzoną poprawność głosu. Często zdarza się tak, że o zwycięstwie danego zadania decyduje minimalna różnica głosów – zaznacza Marta Malec-Lech z ZWM.
Kiedy poznamy zwycięzców?
Wyniki 8. edycji Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego poznamy jesienią – Zarząd Województwa Małopolskiego przyjmie listę zwycięskich zadań do 7 października 2025 r. Zwycięskie zadania będą mogły być realizowane od początku 2026 r.
Małopolanie składali zadania do 8. edycji BO WM przez cały październik. Zgłosili 296 zadań – 262 z nich pozytywnie przeszło weryfikację wstępną i zostało przekazanych do oceny departamentów. Finalnie o głosy walczy teraz 218 z nich.
– To dzięki Wam Małopolanom wiele wspaniałych i potrzebnych przedsięwzięć było możliwe do realizacji za sprawą Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego. Jestem pewien, że podobnie będzie i tym razem, może znowu pobijemy rekord oddanych głosów. Oddać glos może każdy mieszkaniec Małopolski, który skończył 16 lat. Warto głosować, warto wpływać na rozwój Małopolski – zachęca marszałek Łukasz Smółka.
Masz pytania, chcesz wiedzieć więcej ?
W przypadku pytań do Państwa dyspozycji pozostają pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego odpowiedzialni za wdrażanie Budżetu Obywatelskiego – kontakt telefoniczny: (12) 61 60 536, (12) 61 60 982, (12) 12 61 60 524, e-mailowy: [email protected]
Elementy graficzne kampanii promującej głosowanie, a także szczegółowe informacje na temat projektu mogą Państwo znaleźć na naszej stronie internetowej: bo.malopolska.pl. Warto też polubić profil BO Małopolska na Facebooku (https://www.facebook.com/bo.malopolska) – gdzie na bieżąco są wrzucane najważniejsze informacje związane z Budżetem Obywatelskim WM.
Wiadomość pochodzi ze strony https://budzow.pl/?p=16537
SPIN – Małopolskie Centra Transferu Wiedzy to projekt skierowany do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz firm z segmentu small-mid caps działających na terenie województwa małopolskiego. Celem projektu jest ułatwienie firmom dostępu do innowacji oraz wsparcie we współpracy z sektorem nauki. Projekt przełamuje stereotyp, że innowacje są zarezerwowane wyłącznie dla dużych przedsiębiorstw dysponujących zapleczem badawczo-rozwojowym i zasobami finansowymi. Dzięki projektowi SPIN – Małopolskie Centra Transferu Wiedzy, nawet najmniejsze firmy mogą zyskać przewagę konkurencyjną i rozwijać innowacyjne rozwiązania, korzystając ze wsparcia ekspertów z renomowanych uczelni i instytucji naukowych, tworzących Centra Transferu Wiedzy.
Chcemy, by Małopolska stała się regionem z dynamicznie rozwijającą się gospodarką opartą na innowacjach. Dzięki wspólnemu wysiłkowi Samorządu Województwa i Partnerów projektu, przełamujemy bariery we wdrażaniu innowacji w małych firmach – mówi Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego.
W ramach projektu działają cztery wyspecjalizowane Centra Transferu Wiedzy, prowadzone przez instytucje naukowe z Małopolski. Zespoły ekspertów wspierają przedsiębiorców zarówno w opracowywaniu własnych pomysłów na innowacje, jak i w poszukiwaniu nowych kierunków rozwoju. Każde Centrum świadczy usługi „szyte na miarę”, czyli dostosowane do indywidualnych potrzeb firm, w obszarach tzw. Regionalnych Inteligentnych Specjalizacji (RIS) Małopolski:
W ramach projektu SPIN – Małopolskie Centra Transferu Wiedzy przedsiębiorcy mogą skorzystać z szerokiego wachlarza profesjonalnych usług wspierających rozwój, innowacyjność oraz transformację ich firm – od audytów technologicznych po specjalistyczne doradztwo i szkolenia.
Projekt SPIN to odpowiedź na codzienne wyzwania przedsiębiorców, którzy często nie mają czasu ani zasobów, by samodzielnie zajmować się innowacjami, zatrudniać ekspertów B+R czy pozyskiwać środki unijne. Usługi skierowane są do firm prowadzących działalność na terenie województwa małopolskiego. Dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego usługi realizowane są w ramach pomocy de minimis, odpłatność może wynieść nie więcej niż 23% VAT wartości usługi.
Do końca 2026 roku planowane jest udzielenie wsparcia doradczego dla 240 przedsiębiorców z Małopolski. Projekt wspiera rozwój relacji na linii nauka – biznes – samorząd, tworząc trwałe fundamenty dla innowacyjnej gospodarki regionu.
Projekt SPIN – Małopolskie Centra Transferu Wiedzy to dofinansowana z Funduszy Europejskich operacja o znaczeniu strategicznym dla Małopolski, realizowana w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027.
Wartość projektu – 13,8 mln złotych.
Wiadomość pochodzi ze strony https://budzow.pl/?p=16533
Urząd Gminy w Budzowie uprzejmie informuje, że w związku z pracami związanymi z wykonaniem nowej nawierzchni asfaltowej, nastąpi czasowe zamknięcie odcinka drogi powiatowej nr 1707K w miejscowości Palcza, na długości 2,3 km – od skrzyżowania z drogą wojewódzką DW 956.
Zamknięcie obowiązuje w następujących terminach:
16 maja 2025 r. (czwartek) – od godziny 13:00 do 22:00
17 maja 2025 r. (piątek) – od godziny 8:00 do 15:00
Za wszelkie utrudnienia przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość.
Kontakt w sprawie robót drogowych:
Mariusz Janczar – kierownik budowy
tel. 883 307 964
Wiadomość pochodzi ze strony https://budzow.pl/?p=16529
BADANIE GLEB
Zapraszamy do skorzystania z kompleksowej oferty badań i doradztwa, które pomogą lepiej zrozumieć potrzeby gleby i efektywniej gospodarować nawozami.
Osoba odpowiedzialna za organizację badań w Państwa terenie:
Alicja Gregorczyk – Jędrzejewska
specjalista terenowy ds. Agrochemicznej Obsługi Rolnictwa OSCHR w Gliwicach
tel. 660 436 282 e-mail: [email protected]
Zapewniamy bezpłatnie:
Wyniki analiz to nie tylko wiedza
Dzięki naszym badaniom:
Opłata za wykonanie podstawowych badań: odczyn pH, fosfor, potas, magnez wynosi jedynie 8,77 zł (metoda Mehlich III) lub 13,12 zł (metoda Egner).
ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY!
Wiadomość pochodzi ze strony https://budzow.pl/?p=16526
W sobotę 10 maja 2025r. w Gminnej Bibliotece Publicznej w Budzowie odbyło się spotkanie autorskie z Ireną Małysą – autorką kryminałów, która w mistrzowski sposób łączy porywającą fabułę z intrygującą zagadką kryminalną. Jej powieści, publikowane w Wydawnictwie Mova, wyróżniają się unikalnym klimatem, z elementami ludowości i magii, silnym ładunkiem emocjonalnym i fascynującymi wątkami historycznymi. Jej debiut literacki „W cieniu Babiej Góry” wydany w 2021r.,otwierający cykl opowieści o Baśce Zajdzie, podbił serca czytelników w Polsce i zyskał miano bestsellera. Kolejne przygody bohaterki znalazły się w książkach „Więcej niż jedno życie” wydanej w 2022r.,”Daleko od Babiej Góry” wydanej w 2023r. oraz ”Demony Babiej Góry” wydanej w 2024r. W 2024r. został wydany jej najnowszy kryminał pt. „Mosty na Wiśle”, którego akcja toczy się w Krakowie.
Spotkanie prowadziła Pani Danuta Kawa – Dyrektor Biblioteki i Ośrodka Animacji Kultury Gminy Budzów. Podczas rozmowy autorka opowiedziała o tym, jak powstała jej pierwsza książka i jak prawdziwe historie, postacie i miejsca stają się inspiracją dla jej twórczości. Zdradziła w jaki sposób godzi pisanie z życiem rodzinnym, prowadzeniem sklepu oraz domu tymczasowego dla bezdomnych psów.
Uczestnicy spotkania pytali pisarkę o lokalne historie pojawiające się w jej książkach, a przede wszystkim interesowali się jej najbliższymi zamierzeniami literackimi. Spotkanie upłynęło w sympatycznej, ciepłej atmosferze. Nie zabrakło czasu na prywatne rozmowy, osobiste dedykacje i autografy.
Bardzo dziękujemy Pani Irenie Małysie za spotkanie z czytelnikami, możliwość poznania bliżej jej osoby i twórczości. Dziękujemy czytelnikom za przybycie i aktywny udział w spotkaniu.
Więcej zdjęć na www.bioak.budzow.pl
Wiadomość pochodzi ze strony https://budzow.pl/?p=16522
Wiadomość pochodzi ze strony https://budzow.pl/?p=16516
RL.6220.1.2.2025
Zawiadomienie – Obwieszczenie o zebranych dowodach przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 10 § 1 i art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024, poz. 572, t.j. z późn. zm.), w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024, poz. 1112, t.j. z późn. zm.),
WÓJT GMINY BUDZÓW
zawiadamia o zebraniu niezbędnych dowodów i materiałów do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia pn ,,Częściowa rozbiórka, przebudowa oraz zmiana sposobu użytkowania budynku gospodarczego położonego na działkach nr ew. 7650, 5389 w Budzowie na lakiernię proszkową” z wniosku z dnia 24.01.2025r., (data wpływu: 28.01.2025r.) złożonego przez pełnomocnika inwestora Pana Rafała Pieczary zam. 34-211 Budzów.
Zgodnie z art. 10 § 1 k.p.a. organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
W związku z tym, strony mogą wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłosić żądania w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego zawiadomienia w siedzibie Urzędu Gminy w Budzowie, pokój nr 8 – od poniedziałku do piątku w godzinach pracy urzędu.
Niniejsze zawiadomienie – obwieszczenie zostaje podane do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Gminy, BIP, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy oraz na tablicy ogłoszeń sołectwa Budzów. Zgodnie z art. 49 § 2 k.p.a. doręczenie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Niniejsze obwieszczenie zostaje podane do publicznej wiadomości w dniu 12.05.2025 r
Wiadomość pochodzi ze strony https://budzow.pl/?p=16518
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje o możliwości skorzystania z dofinansowanego wypoczynku letniego dla dzieci rolników w wieku od 7 do 16 lat. Dzięki wsparciu z Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników, całkowity koszt udziału dziecka w 9-dniowych koloniach wynosi jedynie 600 zł.
Wypoczynek organizowany będzie w dwóch lokalizacjach – w górach (Biały Dunajec k. Zakopanego) oraz nad morzem (Darłowo). Uczestnicy mają zapewnione komfortowe zakwaterowanie, pełne wyżywienie, opiekę wychowawców i personelu medycznego oraz atrakcyjny program turystyczno-rekreacyjny, w tym m.in. wycieczki krajoznawcze, rejsy, zajęcia sportowe, zabawy integracyjne i ogniska.
Szczegółowe informacje dotyczące warunków uczestnictwa, wymaganych dokumentów oraz wyposażenia dziecka znajdują się w materiałach informacyjnych udostępnionych przez KRUS.
Wiadomość pochodzi ze strony https://budzow.pl/?p=16508
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Budzowie zachęca do skorzystania ze wsparcia w ramach Zadania „Małopolska Niania 3.0”
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Budzowie ogłasza szósty nabór wniosków o świadczenie „Małopolska Niania 3.0”.
Nabór wniosków trwa od 12.05.2025 r. do 30.05.2025 r.
Informacje dotyczące realizacji Zadania „Małopolska Niania 3.0” można uzyskać osobiście w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Budzowie, 34-211 Budzów 443 lub pod numerem telefonu 33/8767752.
Realizatorem Zadania „Małopolska Niania 3.0” jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Budzowie.
W dniu 20.09.2024 r. Rada Gminy w Budzowie podjęła Uchwałę Nr V/41/2024 w sprawie ustanowienia Zasad realizacji świadczenia „Małopolska Niania 3. 0” na lata 2024-2026 polegającego na wsparciu
w Gminie Budzów rodzin w godzeniu życia zawodowego z rodzinnym poprzez dofinansowanie zatrudnienia niani do opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3.
Celem Zadania jest wsparcie bieżącej opieki na dziećmi w wieku od 20 tygodnia życia dziecka do lat 3.
W przypadku osób zakwalifikowanych w 2025 r. do wsparcia świadczenie przyznawane może być rodzicowi, jeżeli średni miesięczny dochód na osobę w rodzinie w roku poprzednim, tj. w 2024 r. nie przekroczył kwoty 4 100 zł. Kwota ta ma zastosowanie w odniesieniu do osób zakwalifikowanych w 2025 r. do wsparcia (w przypadku osób zakwalifikowanych w roku 2024 do wsparcia – obowiązuje dotychczasowy pułap kwotowy 2 400 zł/mc odnoszony do dochodu za 2023 r.).
Z dniem 01 stycznia 2025 r. weszło w życie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2024r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025r., zgodnie z którym minimalna stawka za godzinę pracy wyniesie 30,50 zł brutto.
W ramach Zadania łączne dofinansowanie ze środków publicznych do 1 godziny pracy niani wykonanej w 2025 r. wynosi 22,75 zł (w tym środki: Województwa – 13,00 zł, Gminy – 9,75 zł).
Rodzic może otrzymać świadczenie ze środków publicznych (dofinansowanie do kosztów opieki niani sprawowanej nad dzieckiem w 2025 r.) w maksymalnej wysokości 3 640 zł/miesiąc (w tym środki: Województwa – 2 080 zł, Gminy – 1 560 zł) – przy założeniu świadczenia przez nianię opieki w 2025 r. w wymiarze 160 godzin miesięcznie.
Zadanie realizowane przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Wiadomość pochodzi ze strony https://budzow.pl/?p=16505
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Budzowie dysponuje 2 wolnymi miejscami w Programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu terytorialnego – edycja 2025 w formie pobytu całodobowego w ośrodku/ placówce wpisanej do rejestru właściwego Wojewody, zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym
Opieka wytchnieniowa ma za zadanie odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami, zamieszkujących we wspólnym gospodarstwie domowym, która wymaga stałej opieki w zakresie potrzeb życia codziennego, poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach przez zapewnienie czasowego zastępstwa. Dzięki temu wsparciu osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki dysponować będą czasem, który będą mogły przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw życiowych.
W ramach Programu, zgodnie z przyznanymi środkami finansowymi planuje się objąć w ramach pobytu całodobowego 2 osoby niepełnosprawne posiadające:
Planowana liczba dób usług opieki wytchnieniowej całodobowej 7.
Opieka będzie świadczona w placówce wpisanej do rejestru właściwego Wojewody, zapewniającej całodobową opiekę osobom z niepełnosprawnościami, o której mowa w ustawie z dnia 12. 03. 2004r. o pomocy społecznej.
Osoby zainteresowane uzyskaniem usług opieki wytchnieniowej w formie pobytu całodobowego proszone są o dostarczenie do siedziby Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Budzowie ( pokój nr 5 ) niżej wskazanych dokumentów tj.:
W przypadku trudności ze złożeniem wniosku lub uzyskaniem informacji dotyczących Programu prosimy o kontakt: tel. 33/ 876-77-80
Karta zgłoszenia do Programu „Opieka Wytchnieniowa”- edycja 2025 oraz klauzula informacyjna RODO znajdują się poniżej – w Plikach do pobrania.
Powyższe druki można pobrać również w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Budzowie.
Prosimy o zapoznanie się z treścią całego Programu dostępnego pod adresem
https://www.gov.pl/web/rodzina/nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej–opieka-wytchnieniowa-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego—edycja-2025
Wiadomość pochodzi ze strony https://budzow.pl/?p=16503